Bea Kloosterman geeft bamboefluit les op de Fluitzolder. Daar huist ook (sinds 1991) het Schimmentheater. In dit blog gaat het over de schimmen en de fluiten, over voorstellingen en over lessen, over verhalen en over bouwen, en over alles wat er verder op de Fluitzolder gebeurt.
woensdag 22 maart 2017
De getallen in de poëzie (1)
Vorige week postte Fetsje het blog Tafelmuziek, zingend tafels leren. Daar ging iets mis. Jullie misten in je bericht de video van Holland Opera, waar het om ging. Ze vroeg om een reactie van leerkrachten en muziekdocenten. Lees mijn reactie in het het blog, het is een gedicht van Prévert.
De Franse dichter Jacques Prévert (1900 - 1977) schreef het gedicht
Bladzijde schrift
Twee en twee is vier
vier en vier acht
acht en acht zestien.....
Herhalen! zegt de meester
twee en twee vier
vier en vier acht
acht en acht is zestien.
Maar daar buiten vliegt de liervogel voorbij
het kind ziet hem
het kind hoort hem
het kind roept hem
red mij
speel met mij
vogel!
En kijk de vogel strijkt neer
en speelt met het kind
twee en twee vier
Herhalen zegt de meester
het kind speelt
en de vogel doet mee....
Vier en vier acht
acht en acht zestien
en zestien en zestien hoeveel is dat?
Zestien en zestien dat is niets
en vooral nooit
twee en dertig
en wèg zijn zij.
Het kind heeft de vogel
in zijn kastje verborgen
en alle kinderen
horen zijn liedje
en alle kinderen
horen die muziek
en acht en acht
en vier en vier en twee en twee
gaan er ook vandoor
één en één is één noch twee
en één en één gaan hen achterna.
En de liervogel speelt
het kind zingt
de meester schreeuwt:
speel jij nog lang zo voor hansworst!
Maar alle kinderen
luisteren naar de muziek
en de muren van de klas
brokkelen langzaam af.
En de ruiten worden weer zand
de inkt wordt weer water
de banken worden weer bomen
het krijt wordt weer rotskust
de penhouder weer vogel.
Vertaling: W. Hussem .
Wordt vervolgd.
Bea Kloosterman
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Dankjewel Bea voor het plaatsen van dit gedicht. Het heeft me tot tranen toe ontroerd. Het is fijn om zomaar, onverwacht, geraakt te worden in (en met) iets wat zo wezenlijk is. Ik heb het gedicht aan Anna doorgestuurd en ze vond het ook prachtig.
BeantwoordenVerwijderen