dinsdag 9 september 2014

Voor het schooljaar: voorraad aanvullen.

De kinderen in klas 5 (groep 7) bouwen zelf een sopraanfluit. Daarvoor zijn voldoende bamboebuisjes en passende kurken nodig. Die haal ik uit het bamboemagazijn.

Het Nederlands Pijpers Gilde (bamboefluitgilde) heeft een magazijn. Dat wordt wisselend beheerd. Nu is het gevestigd in Westerland op Wieringen.

Het bamboe wordt geleverd door Bamboebouw Nederland in Beverwijk. Er komt bamboe uit Japan en China. De grote diameters komen uit Indonesie. In Europa groeit een bamboesoort met dunne wanden en taai van structuur. Heel geschikt voor sopranen. Dit bamboe groeit ook in Nederland en in Zeist (zie blog 30 juli 2014).

De bamboebeheerder zaagt stukken bamboe van 2,3 of 4 meter lengte in de juiste maten. Er is veel afval. In het magazijn staan alle buizen gesorteerd op lengte en doorsnee (voor sopraan, alt, tenor en bas).
Hier staan de buizen gesorteerd op lengte en doorsnee.

Ik lees op wat ik nodig heb aan buisjes en kurken. Zij, de bamboebeheerder, legt alles klaar en maakt de rekening op. Ze kan alles opsturen, maar ik vind het leuk om het zelf te halen. Ik kan nu beginnen met lesgeven.
Hier liggen de kurken in plastic zakken gesorteerd op diameter.

Bea Kloosterman


Geen opmerkingen:

Een reactie posten