donderdag 29 januari 2015

30 sopranen bouwen in 1 week

Op de Geert Groote school, vrije school voor basisonderwijs in Amsterdam, hebben 30 leerlingen in 1 week een sopraanfluit met 3 gaatjes gebouwd. Wat heb je daarvoor nodig? En hoe organiseer je dat?

We hadden vijf lessen van zeven kwartier, in één week tijd. Ik besteedde veel aandacht aan de voorbereiding. Om te beginnen vroeg ik naast de leerkracht per dag twee gezellen
- gediplomeerde bouwers -  om mij te assisteren. Ik zorgde dat er voldoende gereedschap was voor 30 kinderen. Ik heb lijstjes gemaakt van de gereedschappen die voor de klus van die dag klaargelegd moeten worden voor de kinderen en voor de gezellen.

Ook maakte ik werklijsten met daarop de taken van de dag: een groene taak kunnen de kinderen zelf doen en voor een rode taak moeten ze in de rij gaan staan bij een van de gezellen.



Als een kind zelf het onderdeel heeft afgewerkt wordt dat na de les door de gezellen vervolmaakt. Dit ‘kabouteren’ kost 2 á 2,5 uur per dag.

De laatste twee lessen fluiten we even met de kinderen. We speelden Het liedje van de A. De juf en de kinderen proeven van de mogelijkheden van de bamboefluit.

Hetty van Geene


Geen opmerkingen:

Een reactie posten