vrijdag 25 januari 2019

Schimmentheater in Gluren op de Heuvelrug: unieke ervaring zegt Maja van Eijndthoven

Organisator en cultuurcoach Maja van Eijndthoven bezocht tijdens Gluren op de Heuvelrug 2018 de voorstelling van het Schimmentheater. Zij beleefde de voorstelling Circus Ombramaan als een bijzondere ervaring die vanwege de intieme en bijzondere sfeer van de huiskamer heel goed past in dit festival. Een interview op verzoek van speelster Bea Kloosterman.


Waar ging de voorstelling over?
Circus Ombramaan, een circus met echte dieren zoals het vroeger was. Het verhaaltje gaat over een gevecht tussen Violet, de poedel en de leeuw. Fidel, een langskomende hond komt tussen beide en redt de poedel. Fidel valt voor Violet en vraagt aan Ombramaan, de eigenaar van het circus, om haar hand.
Theater Plezier en de schimmen van  Circus Ombramaan dateren uit 1935.
Wat vond je ervan?
Ik vond het theater bijzonder: als ik zo’n oud theater zie ben ik al verkocht. Zo klein, zo ambachtelijk gemaakt, zo kwetsbaar ook. Die kwetsbaarheid geeft het ook veel extra sfeer. Zo bijzonder ook: ik had zoiets nog nooit eerder gezien. Ik vind het leuk en interessant voor een bredere doelgroep: het is een verhaal voor kinderen maar het ambachtelijke van het theater en de schimmen maakt het ook geschikt voor volwassenen. De vertelstem van Bea Kloosterman is bijzonder prettig, daar zou zij echt meer mee moeten doen. .

Het viel mij op dat je zo het verhaal ingezogen wordt. Toen ik binnen kwam stond het theater op een keukentafel met een doek eroverheen om het nog even geheim te houden. Vervolgens werd het theater onthuld, 42 cm breed en 31 cm hoog, Theater Plezier heet het. Ondanks zijn kleine afmetingen werkt  het net als een bioscoopdoek in een grote zaal: je wordt als het ware het verhaal ingezogen. Je vergeet heel snel dat er iemand achter zit die de schimmen beweegt. Dat de keukentafel verder afgedekt is en de huiskamer verduisterd draagt allemaal bij aan de intieme, bijzondere sfeer in de huiskamer. Dit kleine schimmentheater past daarom uitzonderlijk goed in een huiskamerfestival als Gluren op de Heuvelrug.

Verder vond ik het erg waardevol dat ik na de voorstelling achter de schermen mocht komen kijken. Ik kon zien hoe het werkt, en hoe Bea de schimmen beweegt. Daardoor weet ik nu hoe ambachtelijk het is gemaakt, en hoe kwetsbaar het Circus Ombramaan eigenlijk is. Bijzonder leuk vond ik  ook dat  je de fotoboeken kon bekijken, met foto’s van andere theaters van Licht in het Donker.

Voor de Gluren op de Heuvelrug was deze voorstelling een succes: drie keer uitgevoerd, en bijna alle drie de keren was het vol! Mensen vertelden mij dat ze er, net als ik! speciaal naar kwamen kijken. Muziek kun je altijd en overal zien en horen, een schimmentheater is zo uniek! Ook mensen met kinderen kwamen er juist daarom op af. Ik houd erg van oude gebouwen en oude dingen: daar past deze voorstelling ook wonderwel in! Een unieke ervaring van iets wat oud is.

door Fetsje Luimstra

Gluren op de Heuvelrug is een activiteit van de Bibliotheek Z-O-U-T (Zuid Oost Utrecht) en de gemeente Utrechtse Heuvelrug.
Schimmentheater Licht in het Donker speelt op verzoek in kleine verduisterbare locaties



Geen opmerkingen:

Een reactie posten