zaterdag 27 september 2014

Het schooljaar begint ook met bouwen


In klas 5 (groep 7) gaan de kinderen  hun eigen fluit bouwen. Ze hebben dan al 4 jaar op een schoolfluit gespeeld. Het begint met het uitzoeken van een bamboebuis, tussenschot wegvijlen, venster maken, en het kanaal en de vensterbank.

Ik ga bouwen met de helft van de klas. Dat zijn 15 leerlingen. Een assistent helpt bij het uitvoeren van de instructie. Ze zoeken een buis uit. Ik zeg dan: 'Pak er een die je aanspreekt: het voelt fijn, het ziet er goed uit voor jou'. Bamboe bestaat uit stukken, die stukken hebben een tussenschot aan de binnenkant. Dat tussenschot moet zo ver mogelijk weg gevijld worden met een grote ronde vijl.
Het vijlen van het tussenschot


Met de zaag maak je de vorm van het mondstuk.
 
Dan maak je het venster: dat is het luchtgaatje. Hoe groot het wordt, hangt af van de doorsnee van de bamboebuis. Meestal wordt het 4 x 6 mm. Eerst moet je met de priem een gaatje prikken en daarna een gaatje boren. Dat ronde gaatje moet een rechthoekje worden. Je begint met een half-ronde vijl. Daarmee vijl je naar de hoekjes. Dan ga je met een platte vijl verder.



Het kanaal, dat is het gootje waar de lucht straks van boven de fluit in gaat, breng je aan met de platte vijl. Het is een sleufje van 2 mm diep met loodrechte wanden die aansluiten bij het venster.

 
Nu kan de vensterbank gemaakt worden. Je houdt de platte vijl schuin en dan vijlen tot er een klein randje over blijft. De bovenkant van het venster moet beschermd worden met tape zodat er geen beschadiging komt.


Dan zoek ik een kurk uit mijn voorraad die in de fluit past. Die komt in het mondstuk, en wordt aangepast aan de vorm. Volgende week vertel ik hoe ik thuis aan de slag ga met het 'kabouteren' van de fluit.


Bea Kloosterman

Geen opmerkingen:

Een reactie posten